Veelgestelde vragen

deUitvaartkist  verkoopt uitvaartkisten van hoge kwaliteit, afkomstig van erkende kistleveranciers, voor een lage prijs. Maar kan dat allemaal zomaar? En hoe werkt dat? Veelgestelde vragen over deuitvaartkist.nl.

Kan ik zomaar zelf een uitvaartkist kopen, ook al komt er een uitvaartondernemer?
Jazeker, want u bent niet verplicht producten te kopen bij de uitvaartondernemer. Wij verkopen exact dezelfde uitvaartkisten als die door de uitvaartondernemers worden verkocht. De website is 24 uur per dag actief. We adviseren u wel goed te kijken of er toeslagen zijn. Als u ’s nachts bestelt of een spoedbezorging wenst, brengt dit extra kosten met zich mee.

Hoe komt het dat jullie uitvaartkisten zo goedkoop zijn?
Omdat wij over de inkoopprijs een zeer lage marge berekenen. Winstoptimalisatie hebben wij uit ons woordenboek geschrapt. Bij een overlijden staan rouw en afscheid centraal. Als wij kunnen bestaan en onze producten en diensten kunnen leveren aan u als consument, is dat voldoende. Omdat wij in het tarief ook de bezorgkosten verwerken, lijken de tarieven minder laag. Wanneer u de uitvaartkist via de ondernemer zou kopen, komen meestal de bezorgkosten nog bovenop de kosten voor de uitvaartkist. Alle prijzen op alle pagina's op de uitvaartkist.nl zijn inclusief BTW. Dit geldt voor verkoop in Nederland.

Wanneer kan ik het beste de uitvaartkist bestellen?
In principe kunt u altijd zelf een uitvaartkist bestellen. Dat bepaalt u dus zelf. Er zijn wel verschillende mogelijkheden. De uitvaartkist kan worden besteld op de dag van het overlijden, maar ook op de dagen erna. Ook kan de uitvaartkist worden besteld vlak voor of juist langere tijd voor het overlijden. Iemand kan bijvoorbeeld een uitvaartkist bestellen voor de eigen aanstaande uitvaart, met de bedoeling zelf de keuze te bepalen, of soms om de kist een eigen uiterlijk te geven door bijvoorbeeld kist te beschilderen.

Waaraan moet ik denken als ik een uitvaartkist koop?

Vanzelfsprekend mag worden uitgegaan van een op en top kwaliteit. Ook zijn de keuzemogelijkheden van bekleding van de uitvaartkist door ons per uitvaartkist geselecteerd.
Let op dat er geen spoed- of nachtbestelling wordt gedaan als dit niet werkelijk nodig is, want in deze gevallen moeten wij toeslagen berekenen. Daarnaast is het van belang om het bezorgadres correct aan ons door te geven. Dat kan een ander adres dan het eigen woonadres zijn, bijvoorbeeld een zorgcentrum of een uitvaartcentrum of het woonadres van de overledene. Het kan belangrijk zijn om af te stemmen met de uitvaartondernemer wanneer de overledene het best in de uitvaartkist kan worden gelegd. Onze vervoerder is namelijk een bezorgdienst van de uitvaartkist. Het in de kist leggen van de overledene behoort niet tot onze werkzaamheden. Wij adviseren u om goed na te denken waar de kist moet komen te staan en eventueel bij ons schragen te bestellen, waarop de kist veilig geplaatst kan worden.

Welke afmeting moet de uitvaartkist hebben?

Let goed op de breedte van de schouders en op de lengte van de overledene, zodat u de juiste kist bestelt. De meeste uitvaartkisten hebben een standaardafmeting van ongeveer 195cm bij 55cm.

Hoe moet ik betalen?

De betaling verloopt via iDEAL. Dat is veilig, omdat de Nederlandse banken hierin volledig samenwerken. In het geval van een bestelling van een uitvaartkist uit de categorie ' Exclusief' moet worden betaald via iDeal of via een bankoverschrijving. Achteraf betalen kan voor alle overige bestellingen ook middels AfterPay. Meer informatie vindt u hier.

Hoe verloopt de communicatie met deUitvaartkist.nl?

De communicatie verloopt via e-mail. Wanneer de bezorger vroeger of later denkt te arriveren bij het bezorgadres, dan neemt deze telefonisch contact op. Daarom vragen wij om uw (mobiele) telefoonnummer.

Kan ik de kosten van de uitvaartkist declareren bij de verzekeraar waar ik mijn uitvaartverzekering heb ondergebracht?

Dat hangt af van de inhoud van uw polis. Als u een zogenaamde kapitaal- of geldpolis hebt of een deposito, dan is declareren over het algemeen mogelijk. Vraag dit echter altijd vooraf na bij uw verzekeraar. Wanneer sprake is van een zogenaamde natura polis, adviseren wij u eerst de polis goed door te nemen of de verzekeraar te bellen, voordat u uw keuze voor een bepaalde uitvaartkist maakt.

Hoe weet ik of de uitvaartkist werkelijk wordt bezorgd op de afgesproken plaats en tijd?

Middels een e-mail brengen wij u op de hoogte van het tijdstip van de bezorging en de bevestiging van het adres. Zo nodig kan de bezorger telefonisch contact opnemen als het tijdstip van arriveren eerder of later is dan het tijdstip dat is doorgegeven door ons. Wanneer u een eigen inlogcode hebt, kunt u de bestelstatus volgen.

Moet de overledene direct in een uitvaartkist gelegd worden?

Nee, dat hoeft niet. Er kunnen wel uitzonderingen zijn, wanneer de fysieke situatie van de overledene dit vraagt. Uw uitvaartondernemer kan u hierin adviseren.

Wordt de overledene door de bezorger in de uitvaartkist gelegd?

Nee, de uitvaartkist wordt door één bezorger bij u gebracht, omdat wij een bezorgdienst zijn. Wij zorgen er samen met u voor dat de uitvaartkist op de juiste plaats komt te staan.

Hoe wordt de uitvaartkist bezorgd?

Wij bezorgen met bestelauto's, zonder reclame op de buitenzijde. Onze bezorgers zijn altijd representatief gekleed en handelen discreet bij aankomst.

Hoe is jullie prijsopbouw?

Ons tarief van de uitvaartkist bestaat uit de inkoopkosten, bezorgkosten en onze beperkte marge. Wij berekenen voor spoed (75 euro) en de avond en de nacht meer (125euro), omdat de personeelskosten dan hoger zijn.

 

Op welke wijze is de garantie bij jullie geregeld?

Wij staan ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Een door ons, of door de  fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die u als consument op grond van de overeenkomst tegenover ons als onderneming kan doen gelden.

 

Op welke wijze is bij jullie het herroepingsrecht geregeld?

Bij de aankoop van producten heeft u de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.

Tijdens de bedenktijd dient u zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. U dient het product slechts in die mate uit te pakken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het product wenst te behouden. Na herroeping kunnen wij voor een vast tarief van € 149,- inclusief btw de producten bij u op komen halen. Indien u van deze service geen gebruik wilt maken, kunt u zelfstandig de producten aan ons retourneren op het door ons aan u verstrekte adres. In dat geval zijn de retourkosten eveneens voor uw rekening. Het door u betaalde (deel van het) aankoopbedrag zullen wij binnen 14 dagen terugstorten op uw bankrekening."

Wij spreken heel bewust over 'uitvaartkist'  en niet over 'grafkist' of over 'doodskist', ook al zou ons dat helpen om betere rankings bij Google te verkrijgen. Het wordt 'doodskist' is misschien een woord waarop veel wordt gezocht, maar dit woord 'doodskist' vinden wij uit de tijd en te weinig respectvol naar de overledene. Het woord 'grafkist' is een te beperkt begrijp, omdat de kist niet alleen beschikbaar is als 'grafkist', maar ook als 'crematiekist'.